• Tisdag 12 Oktober - 2021
  • 20 år
  • 80
  • 60
Evenemang

Doc Lounge: White Cube

Doc Lounge intar Oceanen med ett provokativt konstprojekt som sätter konstvärldens kapital och koloniala historia på sin spets.

VAD HAR VI PRECIS SETT? ETT SAMTAL OM KONST, KOLONIALISM OCH KONTROVERSIELLA METODER
När eftertexterna till White Cube börjar rulla kommer du med stor sannolikhet sitta med en rad frågor och känslor bubblande inom dig. Vad har vi precis sett? Ett provokativt konstverk eller en dokumentär om ett revolutionärt projekt? Vi snackar vidare om filmen, Renzo Martens metoder och hur hans konst egentligen påverkar världen tillsammans med Louise Hollerup, filmskapare och regissör bakom Arctic Love Parade, och Ram Krishna Ranjan, konstnär och doktorand vid HDK Valand. Modererar gör Shiva Anoushirvani, konstnär, lärare på Gerleborgs konstskola och samordnare på Göteborgs Konsthall. Samtalet sker på Engelska.
Renzo Martens slog igenom stort världen över med sin film Enjoy Poverty 2009. Här menar den holländske konstnären att bilden av fattigdom är Kongos största exportvara, kanske tydligast exemplifierad med otaliga bilder av magra barn som kablas ut i medier runt om i västvärlden. Genom att förse några av dessa mindre ekonomiskt bemedlade kongoleser med en egen kamera och själva sälja bilden av fattigdom försökte han vända på den kapitalistiska ordningen. När verket sedan ställdes ut på de stora konstinstitutionerna i världen slogs han av det faktum att samma globala företag som exploaterade länder som Kongo, också sponsrade de museer där hans revolutionära konstprojekt visades. Konstvärlden var en stor del av problemet.
Nu, 12 år senare, är det just här Martens tar avstamp med White Cube. I ett försök att kickstarta den lokala ekonomin och vända det koloniala flödet av konst öppnar han en så kallad White cube, ett konstgalleri, mitt i ett palmoljefält i Kongo. Han anordnar konferens med talare som Richard Florida och ställer ut verken i New York. Genom att spela det kapitalistiska spelet ska konsten som skapas av de lokala bönderna skapa tillväxt och jobb i en del av världen som ständigt exploateras för andras vinning. Men kan konsten förändra på riktigt?
FÖRFILM: Arctic Love Parade av Louise Hollerup
Vi möter några helt vanliga danskar som under delar av sitt liv bott på Grönland. I sin kärlek till denna plats har de samlat på sig en mängd artefakter och souvenirer som de visar upp och utifrån dem startar en reflektion kring arv, historia och nutid. Var dras gränsen mellan kärlek och objektifiering i en relation som byggts på kolonialism?
Tillbaka till toppen