Evenemang
Pharmakon (USA) + Kollaps (AU) + Lana Del Rabies (USA)
Pharmakon (USA) + Kollaps (AU) + Lana Del Rabies (USA)
PHARMAKON (Sacred Bones, USA)
Margaret Chardiet är en tvärdisciplinär ljudkonstnär född och baserad i New York City. Uppväxt med underjordiska musiker och konstnärer, var Margaret omgiven av ett kollektiv av stadens passionerade, kulturella spillror. Istället för att följa en väg av högre utbildning, började hon det experimentella projektet Pharmakon år 2006, vid 16 års ålder. Pharmakon som projekt, enhet och process har utvecklats och existerar i sann mångsidighet, och utvecklas tillsammans med (eller mer inom) Margarets personliga erfarenhet och autodidaktiska filosofier. Hennes arbete som helhet är en påtvingad inåtvändhet i en hyllning till vildhet och visceralitet, som performativt överger ett samhälle som aldrig har accepterat något det inte också kunde exploatera. Chardiet använder elektronisk syntes som ett verktyg för att överföra denna inåtvändhet i fysiologiskt och intra-spatialt in i kropparna på sin publik. Klangfärg blir temperament. Vildhet, en social smitta eller biorhythm. Margaret har också spelat i många punkgrupper som sträcker sig ut till en större internationell D.I.Y. musikgemenskap, och har komponerat musik och originalmusik för filmerna Transfiguration (2017) och Sound of Metal (2019).
KOLLAPS (AU)
Until The Day I Die är Kollaps tredje LP för Cold Spring Records. Skivan, som släpptes i juni 2022, är en skoningslös och visceral attack på sinnena och fortsätter bandets idiosynkratiska tillvägagångssätt i deras skapande av ljud. Until The Day I Die är en kompromisslös kraft av hård postindustriell musik berättad genom övergripande teman av fördömelse och frälsning; våld, romantik, sexualitet och beroende. Mycket av skapandet och den lyriska konceptualiseringen av skivan har stiliserats och presenterats genom användning av William S. Burroughs’ cut-up-metod.
En mängd olika metaller och råmaterial användes vid skapandet av albumet, inklusive metallgaller, en rostig lyftanordning, cementcylindrar, fältinspelningar, hamrande på olika förfallna objekt, trasiga förstärkare, en exponerad reverbtank, olika syntar och den ökända metallspiralen; en grov självkonstruerad uppfinning som har blivit ikonisk i sin användning över Kollaps’ triptyk av utgåvor och långa turnéhistoria i Europa, Australien och Nya Zeeland.
Until The Day I Die har haft ett tektoniskt skifte i produktionsmetoder jämfört med sina föregångare och skrevs, spelades in och mixades helt internt i en självbyggd studio ovanför skulpturmuseet av Mario Bernasconi i Lugano, Schweiz.
LANA DEL RABIES (USA)
Lana Del Rabies är en fängslande kraft inom underjordisk mörk elektronisk musik och de yttersta gränserna av tung musik. Hennes unika blandning av industriell, gotisk noise och experimentell metal dyker djupt ner i den esoteriska brutaliteten av mänsklig existens i en värld överskuggad av hotet om apokalyps. Känd för sina intensiva och uppslukande liveframträdanden, håller Lana Del Rabies mästerligt publiken fängslade i katarsis. Musiken ropar från bortom, och avslöjar överraskande melodiska och melankoliska ögonblick inom tumultet av noise och ångest.
Hennes första två album, "In The End I Am A Beast" och "Shadow World," släppta av Los Angeles-baserade etiketten Deathbomb Arc, visar upp det futuristiska goth-ljudet som mognade på hennes hyllade skiva från 2023, "STREGA BEATA".
________
Tillgänglighet
Kulturhuset Oceanen är en Q-märkt, kulturhistorisk byggnad vilket är en utmaning när det kommer till tillgänglighet. Vi gör vårt bästa för att så många som möjligt ska kunna besöka oss. Vid besök med rörelsehjälpmedel är ingången via entrén till scenen bäst anpassad. Denna nås genom Gathenhielmska trädgården. Ingången är låst, därför ber vi er att höra av er en dag innan ert besök och senast fredag 16:00 om ni ska besöka oss över helgen. Rullstolsanpassad toalett finns i scenlokalen. Personliga assistenter behöver inte köpa egen biljett men kontakta oss på förhand så att vi kan generera en biljett till personen.
Obs! blinkande ljus kan förekomma under konserter och event. Vid frågor gällande tillgänglighet kontakta Mia Herman, mia@oceanen.com.